Moje spomienky na maturitu

Dnes je to rok, čo som maturovala zo slovenčiny. Mala som písomné maturity, samozrejme. A práve preto mi napadlo porozprávať vám niečo o tom, ako som ja maturovala a aké som mala stresy. Ani sa mi nezdá, že od maturity ubehlo toľko času. Neskutočné. Ale je to tak.

Čo sa týka písomných maturít, maturovala som samozrejme zo slovenčiny a ako cudzí jazyk som mala angličtinu. Z matematiky som našťastie nematurovala, lebo keby áno, tak by to dopadlo veľmi zle a nezmaturovala by som. Išla by som až v septembri. Ja a matematika skrátka nejde nijako dokopy. Nikdy mi nešla. Pred tými písomnými mi bolo jasné, že nepomôže bifľovať sa. 

Preto vám môžem povedať, že keď sa pripravujete na písomné maturity, robte si dovtedy testy z minulých rokov. To vám skutočne pomôže. Mne to pomohlo. Aspoň som vedela na čo sa mám asi pripraviť, aké budú zhruba otázky a podobne. Stále som si robila tie testy a počítala si percentá. Našťastie vždy mi to vyšlo nad tých tridsať tri celé čosi. 

Keď prišiel prvý deň písomných, pekne som sa obliekla, miliónkrát skontrolovala či mám v peňaženke občiansky preukaz a či mám vôbec stužku. Vraj sa hovorí, že keď nemáte na maturite stužku, tak to nosí smolu. Nachystala som si krásne čierne lodičky na celkom miernom opätku a potom som sa pozrela von. Sneh, dážď, poľadovica. Ale pomyslela som si: to snáď nejako zvládnem, nie? 

Nezvládla som. Blízko autobusovej zastávky som sa zrútila na zem po šmyku v celej svojej maturitnej kráse. Nohu som si nejako narazila a začal ma neskutočne bolieť priehlavok. To som si uvedomila až v autobuse. V Holíči som sa tak-tak dopotácala do školy a bola som rada, že som to stihla. Nuž, keďže som bola na škole integrovaná pre svoje postihnutie, mala som obrovskú výhodu času na testy i na sloh, a aj to, že som bola v triede sama. Noha ma neskutočne bolela na celom teste i slohu. Test bol dosť ťažký (neviem ako to mali maturanti tento rok, ale my sme ho mali dosť ťažký), ale sloh som zvládla ľavou zadnou. A ešte som to stihla aj skôr. Vybrala som si úvahu. 

Na druhý deň som šla na angličtinu s menšími bolesťami nohy, ale s veľkým stresom, pretože angličtina predsa len nebola jazyk, ktorý by som sa učila od základnej školy ako ostatní. Ja som mala na základnej od piatej triedy nemčinu, rok a pol som sa ju učila ako maturitný predmet a potom keď som prestúpila som šla na angličtinu s tým, že som mala znalosti od dôb ako samouk a rok a pol ako nematuritný predmet. No a hoci som si myslela, že slovenčina mi v teste dopadne lepšie ako angličtina, bolo to práve naopak. A slohy mi dopadli oba veľmi dobre. 

Keďže som chodila na odbornú školu, v apríli prišiel rad na praktické maturity. Na tie sme mali výbornú možnosť sa pripraviť prostredníctvom SOČ-ky (stredoškolská odborná činnosť), takže u mňa to dopadlo na jednotku, hoci som mala neskutočnú trému a stres a poznámky k prezentácii som sa učila strašne dlho. Sama som zo seba bola prekvapená, že sa mi to podarilo tak dobre, pretože ja a prezentácie to mi nešlo dokopy. Ale asi som sa vycvičila už hraním divadla, takže sa to nakoniec dalo zvládnuť a odprezentovala som to celkom fajn. 

No a potom prišiel akademický týždeň. Pohroma? Nie tak celkom. Začala som sa učiť už v nedeľu. Začala som odbornými predmetmi, ktoré som potrebovala vedieť viac ako angličtinu či slovenčinu. Inak povedané, začala som tým najťažším. To som sa naučila tak zhruba do stredy-štvrtka. Mnohí sa asi učili dňom i nocou, ale mne sa najlepšie učilo doobedu a učila som sa tak do šiestej podvečer. Ale najviac som sa naučila práve doobedu. A večer som sa pekne krásne vyspala. Štvrtok, piatok a sobota som sa učila slovenčinu a angličtinu. Dobre, priznávam, angličtinu som len prebehla a slovenčinu tiež. Najviac som sa totiž potrebovala učiť odborné predmety. 

V nedeľu som mala úplný pocit, že vôbec nič neviem a že som dutá ako neviem čo. V pondelok som mala angličtinu a odborné a v utorok slovenčinu. Angličtina bola pre mňa úplne lajt. Vybrala som si dobré témy. Kultúra a umenie, cestovanie a ešte niečo, ale to si už nepamätám. Išlo mi to celkom plynule aj bez toho, aby som sa to dopodrobna učila. A myslím, že angličtinu sa ani na ústne vyslovene nedá naučiť, pretože potrebujete hlavne slovnú zásobu. A mne to vyšlo na jednotku, čo som bola potom prekvapená. Z odborných som si vytiahla presne tú tému, ktorú som chcela - problémy súčasnej rodiny. Všetko som im povedala a vyšlo to na jednotku. Na druhý deň som šla na slovenčinu úplne bez stresu. A lepšiu tému som si ani nemohla vybrať - romantizmus a kodifikácie spisovnej slovenčiny. Takisto za jedna. 

Všetko mi vyšlo na známky, ktoré som vôbec nečakala. A teraz po čase môžem povedať, že mám na maturitu pekné spomienky aj keď to bola taká vážna skúška dospelosti. A viem, že teraz vám to, maturanti, hovoria všetci stále, ale nestresujte sa. Profesori sú tam aj od toho, aby vám pomohli. Pokiaľ nie ste vyslovene zlý žiak a flákač, tak vám pomôžu. :) A držím palce na ústnych prípadne na praktických. :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!