Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!

Túto tému som chcela rozoberať už predtým v začiatkoch tohto blogu, ale ešte stále mi chýbal rozhľad medzi slovenskými autormi. Slovenskú literatúru som vnímala len z pohľadu evitoviek a podobne ladených kníh. Netušila som ani ň o dielach, ktoré som mala možnosť prečítať v rámci projektu Podporujme slovenských autorov. Práve preto ma teší, že môžem nie len pomáhať autorom, ale aj ja si rozširujem obzory čo sa týka slovenskej literatúry a môžem s pokojným svedomím povedať, že slovenská literatúra v sebe môže skrývať skvosty. A v dnešnom článku vám predstavím štyri knihy, prvotiny, ktoré ma prekvapili a šokovali a môžem o nich povedať, že sú kvalitné.

Prvá z nich je úžasná zbierka hororových a trilerových poviedok od slovenského spisovateľa Ivana Kučeru. Samozrejme mala som možnosť si ju prečítať v rámci projektu. Túto knihu vydalo vydavateľstvo Hydra a musím skutočne uznať, že vydávajú veľmi zaujímavé tituly. Je to zbierka jedenástich skvelých poviedok. Mali by ste však vedieť, že to nie je pre slabé povahy a pre ľudí, ktorí sa ľahko vydesia. Má názov Obchádza nás temnota a myslím, že lepší názov ani nemohol byť, pretože poviedky sú temné a desuplné. Ani u jednej sa nenudíte a každá so sebou prináša niečo skvelé, nové a zaujímavé a zároveň strašidelné. Čo možno najviac oceniť je to, že poviedky sa odohrávajú v slovenských lesoch. A jasné je, že keď pôjdem večer vlakom po tme, tak si na jednu z poviedok zaručene spomeniem. Recenziu nájdete TU.

Rozhodne musím spomenúť aj knihu Nepriatelia Urdisu od Viktórie Drgoncovej. Toto je zaujímavá fantasy prvotina s veľmi peknou myšlienkou, ktorá je naopak veľmi reálna a skutočná. Áno, kniha má svoje chybičky krásy, ale zaujímavá a krásne ilustrovaná obálka skrýva napínavý a interesantný príbeh, ktorý vás nenechá vydýchnuť a nebudete sa veľmi nudiť, pretože stále sa niečo deje. Zároveň hovorí o apokalypse a trochu to je aj dystopické. Po nákaze sa ľudia premieňajú na netvorov, ktorí ohrozujú tých preživších. Hlavná postava patrí medzi tých, čo prežili a snaží sa proti netvorom bojovať. Je však zatiahnutá do akejsi organizácie, ktorá sa volá Urdis a vtedy zisťuje, že byť nepriateľom organizácie sa neoplatí, respektíve sa musí dobre rozhodnúť, na ktorej strane chce stáť.Skvelé je to, že tento rok sa chystá pokračovanie Mračná Urdisu a na to sa ja veľmi teším a som zvedavá čo si pre nás autorka pripravila. Recenziu na knihu môžete nájsť TU

Spomenula som tu hororovku a fantasy a teraz je čas na skvelý krimi román. Je ním Stvorená objasňovať zločin od autora Vojtech Beniczky. Takisto skvelé čítanie v rámci projektu. U tejto knihy je rozjazd trošku pomalší, ale napokon dej krásne graduje a už sa od toho neodtrhnete ani keby ste neviem ako chceli. Ja som od tejto knihy neočakávala veľa, ale natoľko ma prekvapila, že som ju požičala dobrej známej, ktorá sa ma pýtala či nemám nejakú dobrú knihu. Je to príbeh o súkromnej detektívke, ktorá v novej práci dostane prípad, ktorý ju sklame, ale pustí sa do toho. Snaží sa získať dôkazy o tom, že jeden muž je žene neverný. Situácia sa však zmení o sto osemdesiat stupňov a už to nie je len taký obyčajný prípad, ale ide o vraždu. Kniha vám ponúka zaujímavý obraz práce kriminalistov a nahliadnutie do riešenia prípadu. Zároveň to autor spojil s životnými problémami hlavnej postavy, čo knihe len prospieva a pokiaľ máte radi krimi, tak toto je kniha práve pre vás. Recenziu môžete nájsť TU

Poslednou knihou v tomto článku je Povedal, že budem šťastná od Adriany Gregorovej. Z tejto knihy som mala najprv pocit (respektíve z jej anotácie), že pôjde o typický ženský román o manželstve, láske romantike. Áno, stretávame sa tu s manželstvom a problémami v ňom, stretávame sa tu s neverou, ale zároveň je príbeh obohatený o krimi zápletku, ktorá vás dostáva do podsvetia. Zase som od tejto knihy veľa neočakávala, ale tak ma prekvapila, že som na ňu myslela ešte asi tri dni po jej dočítaní. Zároveň má dokonale krásnu obálku. Ako som napísala, príbeh je o manželskom páre, ktorý pomaly akoby upadá a muž je žene neverný. Žijú v dome so svokrou a to im priveľmi neprospieva. Avšak keď muž príde o prácu život sa im zmení. Dostáva sa do podsvetia a odtiaľ je veľmi ťažké uniknúť. Nuž skrátka skvelá kniha, ktorú si proste musíte prečítať! Recenziu môžete nájsť TU

Tak čo, inšpirovala som vás? Máte tu štyri dôkazy, že slovenskú literatúru netreba hádzať do jedného vreca s evitovkami, pokiaľ ich teda nemusíte rovnako ako ja. 

Komentáre

  1. Osobne ma najviac zaujali Nepriatelia Urdisu, keďže je to fantasy a taktiež Obchádza nás temnota, ktorú už mám vo wishliste a plánujem si ju prečítať :-) Svojím projektom na podporu slovenských autorov si mi rozšírila obzory v našich autoroch a ich dielach a preto som rada, že tiež dávam Slovákom väčšiu dôveru a neberiem slovenské knihy iba ako evitovky :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Práve aj toto je poslaním projektu, ukázať slovákom, že slovenské knihy stoja za pozornosť a autori rovnako. :)

      Odstrániť
  2. Minule som začala rozmýšľať, že by som si rada prečítala niečo od slovenského autora. Toto je pre mňa jednoznačne inšpirácia, čím začať. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

6 vecí, ktoré ma na blogoch dokážu odradiť

Môj hendikep: ako sa ja pozerám na svet?