Hudba pri písaní: áno či nie?

pexels.com
Dnes som sa rozhodla písať o tom, či sa k písaniu (či už si pod tým predstavíte písanie článku alebo nejakého iného diela) hodí počúvanie hudby. V prvom rade je jasné, že sto ľudí, sto názorov. Ale viac-menej sa ľudia delia na dve skupiny. Jedna skupina tvrdí, že sa hudba nehodí k písaniu a tá druhá, že sa hodí. 

Pre niekoho je ťažké písať bez hudby, pre iného s hudbou. A obe skupiny ľudí v podstate dokážem pochopiť. Pretože pokiaľ si pustíte správnu hudbu a napríklad si ju nejako spojíte s príbehom, ktorý píšete, môže to len podnecovať vašu fantáziu. Môžete dokonca hudbu kombinovať podľa pasáže, ktorú práve píšete. Napríklad keď píšete romantickú scénu, pustíte si romantickú hudbu. Ak píšete o boji so škratmi, pustíte si niečo dobrodružné a bojovné. Alebo ak píšete o tom, ako niekoho zo skupiny zabili, pustíte si niečo smutné. Ono v hudbe sa dá nájsť veľmi veľa inšpirácie.

Iní si zase nevedia predstaviť, že by písali pri nejakom zvuku. Potrebujú ticho a to, aby počuli len ťukanie klávesnice, alebo škriabanie pera po papieri. A áno, ticho vám dáva priestor premýšľať a oddať sa práve tým hĺbkam fantázie.

Pokiaľ máte pocit, že nepatríte ani do jednej skupiny a neviete sa rozhodnúť, kedy si hudbu pustiť a kedy nie, mám tu pre vás tri faktory, ktoré by vám mohli pomôcť rozhodnúť sa.

1. Vaša nálada

Prv, než sa pustíte do písania a pustenia si hudby, porozmýšľajte nad tým, v akom rozpoložení ste. Pretože podľa toho si potom púšťate hudbu. Alebo si ju nepustíte vôbec. Záleží skutočne od vás a od vašich pocitov a rozpoloženia. Napríklad ja niekedy, keď píšem vyslovene pre to, aby som si zlepšila náladu, si pustím niečo také dobrodružné. A to potom môže ovplyvňovať aj príbeh.

2. To, čo píšete

Myslím, že je dôležité, aby ste zohľadnili aj to, čo sa práve chystáte písať. Spomenula som to už v úvode tohto článku. Hudba vás môže v tvorbe deja ovplyvniť a pokiaľ ste v akčnej pasáži a pustíte si klavírnu hudbu - takú, ktorá je jemná, pomalá a romantická, či smutná -, môže sa stať, že do toho nedáte tú správnu akciu, ktorú ste plánovali. Takže pozor na to.

3. Daná hudba

Nutné je povedať, že nie každá hudba je vhodná k písaniu. Pokiaľ by ste mali záujem o hudobné tipy k písaniu, môžem niečo také spísať. Ale vo všeobecnosti by ste si mali dvakrát rozmyslieť, či si k písaniu pustíte rockovú hudbu, ktorú milujete a pri každej piesni máte chuť triasť hlavou, alebo si pustíte niečo, čo máte radi, ale je to také pokojnejšie.

Dôležití je, aby ste vedeli, že hudba môže podnecovať vašu fantáziu a v tvorbe príbehu vám môže pomôcť, ale pokiaľ nedbáte na tieto tri základné faktory, môže vášmu dielu aj uškodiť. Aby som uviedla aj taký príklad: mne hudba veľmi pomáhala, keď som tvorila fantasy novely. Ale napríklad teraz, keď pracujem na Odtieňoch dúhy, hudbu vôbec nepočúvam. Nechávam vtedy totiž pracovať pamäť a spomínať na všetky veci. Hudba by ma v tomto prípade rušila.

Ak mám napísať hudobné tipy k písaniu, napíšte mi to do komentárov. :) 
A čo vy, počúvate pri písaní hudbu?

Komentáre

  1. Ja mám hudbu pustenú takmer stále a obvykle niečo tanečné, rockové a podobne :D A je jedno či píšem romantickú scénu alebo článok alebo niečo akčné :D Mám však rada aj napríklad Two Step From Hell, soundtracky z filmov, inštrumentálne verzie piesní, mám široký záber :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je fajn, že dokážeš písať aj pri piesňach, kde sa normálne spieva. Mňa by to rušilo. :)

      Odstrániť
  2. Keď píšem poviedky, počúvam vážnu hudbu, je to pre mňa neodmysliteľné :) skvelý, zaujímavý článok

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. Ja počúvam väčšinou inštrumentálne, klavírne piesne. :)

      Odstrániť
  3. Já si pouštím hudbu, ale jedná se převážně o klavírní koncerty nebo vážnou hudbu, ale pomalejší. Hlavně nesmí nikdo zpívat nebo mluvit, to mě ruší, ale hudba ne. Ta mi spíš pomáhá odprostit se od rušivých věcí a soustředit se na psaní. Dokonce mám už svoje oblíbené melodie, které mě skoro nutí psát :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak to mám i ja. Klavírne piesne sú najlepšie. A pri spievaní nedokážem písať.

      Odstrániť
  4. Mám to ako Kateřina a moje obľúbené soundtracky pri písaní sú hudobné stopy z Tomb Raidera :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja zase klavírne piesne - tvorbu Briana Craina, alebo ej mimo klavíru napríklad tvorbu BrunuhVille alebo Adriana Von Zieglera. :)

      Odstrániť
  5. Skúšal som počúvať hudbu pri písaní, ale väčšinou to nefungovalo. Jednoducho, ten zvuk (hociaký to bol) ma pri písaní rušil. Ako si sama spomenula, som ten typ, ktorý rád počúva ťukanie klávesnice a vlastné myšlienky. Mám tú atmosféru strašne rád! Sedím za stolom pred oknom - ideálne keď prší alebo sneží, a v celej izbe je ticho. A nikto nevie (niekedy ani ja sám), čo sa to vo mne odohráva.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!