6 vecí, ktoré ma na blogoch dokážu odradiť

Zdroj: weheartit.com
Už dlho mám nápad na tento článok. Hoci som si vedomá, že nebudem nejako originálna, skrátka mám pocit, že vám musím napísať i svoj vlastný názor, i keď to písalo už veľa ľudí.

V jednej facebookovej skupine pre blogerov rada sledujem diskusie pod rôznymi príspevkami. V komentároch mnohí blogeri radia napríklad začiatočníkom, ako tak nejako "správne" viesť blog. Nuž, neviem, či som použila to správne slovné spojenie, ale skrátka ak niekto má nejaké nedostatky, blogeri radia, ako ich na blogu zmeniť, aby bol blog pre čitateľov príjemnejší. Aj keď sa až tak často do týchto diskusií nezapájam, rozhodla som sa napísať niekoľko vecí, ktoré ma dokážu fakt odradiť pri čítaní blogov.

1. Šírka stránky na sto kilometrov

Myslím, že blog by mal mať optimálne širokú stránku. Nepáči sa mi, keď mám pri čítaní článku posúvať tú dolnú lištu, aby som si mohla prečítať celý článok, či pozrieť sa čo má bloger v menu, aby som ho mohla napríklad sledovať, či pozrieť nejaké ďalšie články. Keď je potom táto stránka široká, musím si zmeniť veľkosť stránky a stane sa to, že namiesto textu v normálnej veľkosti vidím len mini text. Teda skôr nevidím. 

2. Písmo, ktoré nepodporuje slovenskú/českú diakritiku

Blogger ponúka skutočne širokú škálu fontov, ktoré môžete použiť. Mnoho z nich však nepodporuje slovenskú či českú diakritiku - čiže písmená s mäkčeňom sa napríklad zobrazujú v základnom fonte. Veľmi to pri čítaní ruší, hoci pôvodné písmo môže byť neviem ako krásne. Skrátka je lepšie použiť nejaké, ktoré podporuje mäkčene a podobne. Je fakt, že používam pre názvy príspevkov, blogu a názvov v menu ozdobnejší font, ale zobrazuje sa v poriadku (pokiaľ by sa vám zobrazoval zle, dajte vedieť). 

3. Články takmer tak krátke, ako nejaký status na Facebooku

Nehovorím, že musíte za každú cenu písať slohovky na štyri strany. V poslednom čase sa s týmto problémom stretávam dosť často. Napríklad niekto zverejní "unboxing" kníh. Oukej, už ma takéto články nebavia, no občas zo záujmu článok rozkliknem. A čo nájdem? Jeden odsek textu pomaly o ničom, anotáciu z internetu a kopec fotiek. Chcelo by to trošku rozviesť, prečo ste si knihu či inú vec kúpili, anotáciu sa pokúste opísať sami - vlastnými slovami. Neplatí to len v prípade rozbaľovačiek. Skrátka sa skúste rozpísať. 

4. Dbajte, prosím, o gramatiku

Každý robí chyby, to je normálne. Aj ja mám v článkoch sem-tam nejaký preklep či mini gramatickú chybičku. A to po sebe články čítam dvakrát. Ale ak vidím chybu takmer v každej vete, vybuchuje mi hlava. Doslova. Fakt vás prosím, niektorých, čítajte to po sebe. 

5. Keď potrebujem lupu

Som síce "slepá jak patrón" ( :D ), ale niekedy, keď má niekto na blogu písmo s veľkosťou pre bystrozrakých, ktorí to možno dokážu prečítať, tak ja a tí ostatní aj zdraví majú problém článok prečítať, pretože písmo je fakt maličké. Ja mám nastavenú veľkosť 14 a myslím, že to je celkom optimálne. 

6. Článok by mal mať nejakú schopnú formu

Je tu pár vecí, ktoré ma odradia najmä na článkoch. Napríklad, keď je dlhý, súvislý text umiestnený na stred. Nepáči sa mi to a je to také... neprirodzené. Najlepšie je, keď je text do bloku, alebo teda aspoň na ľavú stranu. Potom sa mi nepáči ak niekto nedáva veľké písmeno na začiatok vety. To je také... netypické, neporiadne. Akoby sa vám nechcelo stlačiť Shift. Alebo keď niekto nerobí odseky a všetko je v jednom. To sú asi najzákladnejšie veci, ktoré mi vadia. 

A to by boli asi všetky najzákladnejšie veci. Odrádza ma ich viac, no to už sú potom také veci ako to, že nečítam napríklad módne blogy, nemám rada nezmyselné neoriginálne články ako "spotřebováno". A tým nechcem tvrdiť, že som neskutočne dobrá a originálna, ale takéto články mi pripadajú nezmyselné a zbytočné - nechápem, ako je možné, že majú taký úspech. A to nemyslím v zlom, je to len môj osobný názor. 

Aké veci odrádzajú vás od čítania blogov? 
Písali ste aj vy nejaký podobný článok? Rada si prečítam. :)

Komentáre

  1. S týmto všetkým sa v podstate môžem len stotožniť, plus by som ešte dopísala hudbu na blogoch, ktorá sa spúšťa automaticky a ja potom behám očami po celej stránke a hľadám ako sa toho zbaviť. :-/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, to ma tiež vie odradiť. Raz sa mi stalo, že som mala repráky dosť nahlas a prišla som na jeden blog a začalo to hučať. Tak som sa vtedy zľakla. :D

      Odstrániť
    2. Jo, to je najhoršie. Mne sa najčastejšie stáva, že mám zapnutú vlastnú hudbu alebo seriál ako kulisu k čítaniu článkov a často nachádzam články práve cez FB, ako aj tento tvoj, takže si otvorím viac článkov naraz a postupne ich čítam a v tom zrazu z niektorého blogu začne hučať tá hudba a ja zisťujem odkiaľ to ide a kde sa to vypína :D

      Odstrániť
  2. Súhlasím... doplnila by som ešte tú hudbu na blogoch ako Zuzka :D


    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Za největší zlo na blozích považuji všechny ty prasárny, co se dají udělat s písmem. Začíná to u fontů, které nepodporují diakritiku, velikostí písma to pokračuje (podle mnoha průzkumů je optimální velikost 16px pro web a 12px pro tištěné dokumenty - pro web je větší, protože člověk obvykle sedí dál od obrazovky, než si drží knížku od obličeje) a končí to šířkou textového pole (tady se zase doporučuje maximální šířka okolo 70 znaků včetně mezer).
    U lidí, kteří porušují tyto jednoduché zásady si občas říkám, jestli vůbec chtějí, aby jejich tvorbu někdo četl... A různé příšerky místo kurzoru? O těch ani raději nebudu začínat...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O tej veľkosti som ani nevedela, ďakujem za tip. A tie rôzne příšerky namiesto kurzoru neznesiem ani ja.

      Odstrániť
  4. To jsou takovéty základy, které by se měly dodržovat - i když já jsem si vždycky myslela, že tohle by měl mít každý v oku, trochu je to i záležitost vkusu. Ale taky mě tyto věci dokážou odradit. I samotný design, pokud mi prostě nesedne a podle mě je kýčovitý nebo přeplácaný - i když pak vidím, jak ostatní čtenáři tam onen design vychvalují.. Ale tohle jsou základy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 100 ľudí, 100 chutí. :) Ale súhlasím, tie základy by mal každý bloger vedieť. A aj ja sa občas dozviem niečo nové zo základov. :D

      Odstrániť
  5. Já nejvíc nesnáším gify, nečitelné písmo kvůli barvě písma a pozadí a neaktivitu. No, doufám, že já nedělám moc chyb, ale jsem teprve začátečník, mám na blogu teprve dva články, tak mám hodně příležitostí se zlepšovat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Gify tiež nemusím. Držím palce v blogovaní. :)

      Odstrániť
  6. V podstate súhlasím, možno mám výhradu len voči dĺžke článkov. Na svojom druhom blogu mám vo zvyku písať "komentáre". Sú to krátke texty, ktoré sa vzťahujú na jeden detail. Sama som práve na tomto druhom blogu napísala podobný článok ako ty, len v niektorých bodoch sa dotýkal konkrétnej komunity, pretože si myslím, že by sa dala vylepšiť: http://boliestka.blog.cz/1601/program

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tak toto si naozaj veľmi pekne napísala. Mňa odrádza aj to, ak si Bloger zvolil taký font písma, ktorý je ťažko čitateľný. Možno podporuje slovenčinu, no ak sa texty zle čítajú, určite to nie je vhodným riešením a treba hľadať ďalej. Inak, aj mňa veľmi hnevá gramatika. Každý môže spraviť preklep a určite aj ja mam niekde chyby, no preto si články a recenzie vždy prečítam ešte predtým ako ich uverejním aby som sa tomu vyvarovala a obmedzila na čo najmenšie číslo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež si kontrolujem články dva krát pred zverejnením.

      Odstrániť
    2. Elizabeth, nehnevaj sa, ale ak i kontroluješ, tak trochu zle. Prosím, píš číslo + -krát dohromady, tak je to totiž správne. Díky a neber to, prosím, ako hejt :)

      Odstrániť
    3. Ďakujem za upozornenie - kontrolujem, no niekedy mi niečo ujde. Ale snažím sa.

      Odstrániť
    4. Už som to, mimochodom, opravila. :)

      Odstrániť
  8. Súhlasím asi so všetkým, možno až na tie články tzv. unboxingy, nemyslím, že sa vždy dá napísať niečo viac :-) Jasné, dá sa spomenúť odkiaľ kniha je či si ju niekto kúpil, je to recenzák, zo súťaže a tak, ale to aj aj tak obvykle tak na jeden odstavec a potom anotácia :-) Preto je dobré dať viac fotiek :-) Mne sa celkovo takéto články páčia, aj to, že sú krátke, pretože človek si prečíta to podstatné, ale beriem, že nie každého to zaujme :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Super. Souhlasim s temi body. Doba je na tohle pitoma, sama modni vlna, a ctenar akorat trpi:D Mam na podobne tema ponekud obsahlejsi (holt jsem nesnasenlivej vic:D) clanek u sebe. Mas-li chut, jukni. http://frogos.cz/nesvary-blogu-aneb-13-veci-me-vytaci/

    OdpovedaťOdstrániť
  10. S gramatikou a mega krátkymi článkami mám problém aj ja. Ale akurát včera som sa sťažovala na mojej FB stránke na to, že mi dosť prekáža nový blogerský trend (ne)odpovedania na komentáre. Prešla som si asi 40 blogov a v mnohých sa blogeri na komentáre ani neunúvali odpísať, čo ja vážne nechápem. Obzvlášť, ak tam komentujúci nechá nejaký dlhý výlev a ešte sa tam aj párkrát vráti, no odpoveď nedostane žiadnu.
    K takým sa mi už niekedy ani vracať nechce.
    Ja, keď dostanem komentár, vždy som tak nesmierne poteším. Aj v prípadoch, že to je len "super recenzia!", aspoň im tam strčím nejakého smajlíka s poďakovaním.
    Paradoxom je, že blogeri s vyššou návštevnosťou a viacerými komentármi odpovedajú viac ako tí s menšou návštevnosťou.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak, tiež som zvyknutá odpovedať na takmer každý komentár. Niekedy sa stane, že zabudnem, ale snažím sa. Pretože, rovnako ako teba, aj mňa neskutočne tešia nové komentáre a takisto aj keď je tam len verzia komentára "super článok" odpovedám aj tak. Myslím, že blogeri by mali odpovedať na komentáre, zaujímať sa o svojich čitateľov, komunikovať s nimi.

      Odstrániť
  11. 1. Kdysi na blog.cz kolovala fáma, že blog širší než 700px je out. :D To samozřejmě není pravda, ale posunování blogu je taky extrém, no.
    2. Skoro bych nevěřila, že je někdo takového fontu schopen, ale bohužel vím, že to tak je. A nejen na blogu, ale třeba i na plakátech apod.
    3. Já se většinou spíš musím krotit, abych neměla kilometrový článek. :D Drobnou myšlenku hodím do statusu na FB.
    4. Tady se můžu jedině podepsat!
    5. Eh, asi se budu stydět. Písmo jsem teď na radu jedné blogerky trošku zvětšila. Já jsem byla spokojená, možná je to tím, že i v reálu píšu malinkým písmem a netrénovaní mají problém to po mně přečíst. :D Ale asi jo, kdyby to bylo fakt malinké písmo, taky by mi to vadilo.
    6. Zase se podepisuju!

    Hmm... Možná jsi mě inspirovala na článek. Konceptů mám teď ale hodně, takže to asi trochu potrvá. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!

Môj hendikep: ako sa ja pozerám na svet?