Nie sme zbabelí, len nám dochádzajú sily


Smrť Chestera z Linkin Park rozpútala veľký boom na facebooku i na celom internete. I mňa jeho smrť veľmi zasiahla, pretože v posledných rokoch som LP počúvala viac než čokoľvek iné. Strašne ma mrzí, čo sa stalo. Úprimne som však netušila absolútne nič o tom, že trpel depresiami. Vždy vyzeral plný energie. Je fakt, že človeka s depresiou nemusíte hneď spoznať. Navonok sa môže tváriť šťastne, vo vnútri môže byť zlomený. Ja to tak mám tiež. Ak som nútená byť v spoločnosti, nedávam najavo čo sa vo mne odohráva. Tvárim sa normálne, snažím sa pôsobiť normálne. 

Pod jedným článkom som čítala diskusiu, v ktorej niekto tvrdil, že to, že niekto spácha samovraždu je prejav zbabelosti. Neviem kde na to ten človek prišiel. Beriem, že každý má na to iný názor. Ja mám názor z pohľadu človeka, ktorí sa pokúsil o samovraždu dvakrát a ešte o tom kopec svojho času uvažoval, možno ešte uvažuje (neberte to úplne tak ako som to napísala, myslela som, že táto chuť ma nikdy neprejde a tak, ale teraz ju od seba odháňam).

Podľa mňa to nie je absolútne prejav zbabelosti. Skôr veľkého zápasu. Ten človek, ktorý toto vypustil do komentára, zrejme absolútne netuší, čo je skutočná depresia. Pre mnohých je to zrejme prejav slabosti, no nie je to tak. My, ktorí trpíme depresiami a uvažujeme o smrti (hovorím za všetkých, si myslím), zvádzame neustály vnútorný boj. Teda aspoň ja to tak mám. Prežívame depresie, ktoré sú veľmi silné a v hlave máme v tej chvíli len jedno. Ako by bolo skvelé, keby ste zomreli. Cítite vnútorne neskutočnú bolesť, akoby vás niekto rozbil na tisíce kúskov. Snažíte sa vnútorne bojovať, ale nejde to, pretože depresia neustále doráža a tlačí vás k okraju útesu. Doslova. 

Preto si myslím, že to, že sa niekto pokúsi o samovraždu je skôr prejav toho, že človeku dochádzajú sily a nedokáže už ísť ďalej. Zároveň je to prejav toho, že človek sa snažil bojovať, ale nedarí sa mu to. Áno, niekto môže oponovať s tým, že nie je správne vzdávať sa, chápem to, je to do istej miery tak, ale pokiaľ nemáte síl, tak vám nič iné neostáva. Je to akoby ste na pleciach niesli balvan, ktorý je trikrát ťažší ako vy. Chvíľu vytrváte, ale po čase vás aj tak privalí. Pretože naše sily nie sú nevyčerpateľné. 

To, že sa niekto vzdá života, je to, že sa snažil bojovať. Že bojoval, ale nevyhral. A prehrať nie je zlé, i keď to blízki človeka vnímajú inak. 

Teraz to poviem takto: zbabelosť by to bola vtedy, keby človek ani neskúsil zdvihnúť ten balvan, ktorý môže znamenať čokoľvek - či už depresiu, celý život a čokoľvek. Ale ak s tým niekto bojuje niekoľko rokov, či proste nejaký čas, tak to nie je zbabelosť, ale proste mu došli sily. To sa niekedy stane každému.

Na druhú stranu musím povedať, že tu samozrejme nijako nezľahčujem to, keď niekto chce zomrieť, to vôbec. Ale snažte sa tých ľudí pochopiť. A k tomu je aj cesta, ktorú musím v tomto článku takisto spomenúť.

Myslím si, že je veľmi treba, aby sa o psychických problémoch hovorilo. Treba hovoriť o tom, aká to je tá skutočná depresia, napríklad ako som vám napísala ja v predminulom článku. Treba o tom hovoriť, pretože inak tí ostatní ľudia nemajú šancu ani aspoň trošičku pochopiť nás (úplne nás asi nikdy nepochopia, pokiaľ to nezažili) a potom vznikajú takéto myšlienky, že depresia je prejav slabosti a tí, ktorí sa pokúsili odísť sú len sebeckí, zbabelí blázni. Do istej miery je predsa každý sebec. Niekto viac, niekto menej. Ale pochopím, ak nesúhlasíte. To je proste môj názor a postoj k tomuto. 

Takže prv, než začnete o nás rozprávať, akí sme zbabelí, skúste sa nad tým zamyslieť a pochopiť nás. Potom do toho môžete hovoriť. Okej?

Pekný deň. 

Komentáre

  1. Ahoj...
    povedený článek. Je mi líto, že trpíš depresemi...
    Též jsem na toto téma psala článek. http://blogjednemelancholicky.blogspot.cz/2017/07/sebevrazda-deprese-muj-pribeh.html

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Myslím, že si to vystihla veľmi dobre, ono naozaj to, že niekto nevie ako z toho začarovaného kruhu von a nemá pomoc neznamená, že je zbabelý alebo niečo podobné :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Napísala si to super. Rozhodne si nemyslím, že sú títo ľudia zbabelí. Nie je to rozhodnutie, ktoré človek spraví zo dňa na deň. Väčšinou tomu predchádza dlhý boj, a keď už sa tak človek rozhodne, znamená to, že vyčerpal všetky možnosti a nevidí iné riešenie. Myslím, že nie je na mieste niekoho takého odsudzovať.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!

6 vecí, ktoré ma na blogoch dokážu odradiť

Môj hendikep: ako sa ja pozerám na svet?