Moji obľúbení autori poézie

Zdroj: pexels.com
Uvažovala som, čo napísať, keď už mám tak veľkú chuť niečo písať. A vsadila som na starší plán. Napísať vám niečo o tom, akú poéziu rada čítam a ktorá ma oslovila. Zároveň by som bola rada, keby ste vy napísali akú poéziu čítate (ak čítate, samozrejme), prípadne aký názor máte na poéziu celkovo.

Prvá vec, ktorú musím trochu so zahanbením priznať, že sa neorientujem až tak v súčasnej poézii. Ale rada by som si rozšírila obzory, takže keď máte nejaký tip na súčasnú poéziu, tak mi rozhodne dajte vedieť do komentárov. 

Ku svojim obľúbeným autorom poézie som sa dostala samozrejme cez školu. Prvým z obľúbených je Ivan Krasko. Čítala som od neho zbierku básní Nox et Solitudo a bola som vo vytržení z jeho básní a mnoho z nich som si zamilovala. Nesmiem zabudnúť najmä na báseň Topole, ktorou som sa raz inšpirovala a napísala svoju vlastnú s názvom Ty, vŕba.  Ale to bolo dávno, takže môj štýl písania básní sa o niečo zmenil. Ale odvtedy túžim vlastniť zbierku Nox et Solitudo a dúfam, že ju raz niekde zoženiem. 

Čo sa týka napríklad Sládkovičovej Maríny, vidím v nej krásne čaro, ale neláka ma až tak, ako práve Krasko či iní, ktorých sa chystám spomenúť. 

Mám rada prekliatych básnikov. Najmä Charlesa Baudelairea a jeho Kvety zla. To je úžasná tvorba, i keď som si istá, že každému nesadne. Práve Mrcina, ktorá je pre mnohých nechutná sa mi osobne veľmi páči a takisto aj jeho ďalšie básne. 

Z prekliatych básnikov som čítala aj Paula Verlainea a jednu z jeho zbierok (ale za svet si neviem spomenúť ako sa volala) a jeho básne ma tiež celkom oslovili, no Baudelaire sa mi páčil o čosi viac ako Verlaine. Pamätám si, ako sa slovenčinárka potešila, keď som dokázala v pohode odpovedať na otázky týkajúce sa prekliatych básnikov. A áno, ak by som si to vybrala na maturite, mala by som to rovnako vo vrecku ako som mala keď som si vytiahla romantizmus. :D

Nesmiem zabudnúť na avantgardu a dvoch autorov, ktorých som si obľúbila. Najobľúbenejší je práve Rudolf Fabry, od ktorého som čítala zbierku jeho tvorby. Veľmi sa mi jeho básne páčili a keď som čítala, nemohla som prestať a chcela som prečítať ďalšie a ďalšie básne. Druhým je Apolinaire, od ktorého som nečítala žiadnu zbierku (snažím sa zohnať si práve Alkoholy) ale prečítala som pár ukážok. 

Mimo toho mám rada poetickú tvorbu Edgara Allana Poea najmä pre jeho Havrana, ktorý je skrátka úžasný a pokiaľ ste ešte nečítali, tak to rozhodne napravte a bežte si to hneď teraz prečítať. Brúsim si zuby aj na tvorbu od Vladimíra Roya, ktorý Havrana prekladal. Píše tiež pochmúrne básne a veľmi ma to láka. 

Veľmi ma oslovila zbierka Charlesa Bukowského Básne napísané pred skokom z 8. poschodia. Takže pokiaľ hľadáte dobrú poéziu, tak toto rozhodne odporúčam, pretože sa mi jeho básne dosť páčili. Prečítala som aj jednu zbierku básní od autora Pavel "Hirax" Baričák a aj keď sa mi básne celkom páčili, nebol to až tak skvelý zážitok. 

A to by bolo asi všetko. Prečítala som celkom dosť poézie, ale títo autori mi najviac utkveli v pamäti a okrem Baričáka sa snažím zohnať odniekiaľ ich zbierky.

Píšte do komentárov, akí sú vaši obľúbenci a prípadne aké máte obľúbené diela. 

Komentáre

  1. Edgar Allan Poe je môj obľúbenec, Havran zas srdcovka. No možno ešte radšej od neho si prečítam Anabelle Lee, to ma hlboko zasiahlo. Elizabeth Barret Browning ešte písala krásne :) Asi na hanbu, ale slovenská literatúra ma nikdy nebrala. Topole som.čítala a páčili sa mi, ale to je jedno z mála diel. Moja obľúbená báseň je Splav od Šrámka, alebo Máchův Máj bol fajn :). Ale páči sa mi.napríklad Rozžehnání od Štúra. V modernej literatúre sa ani ja nevyznám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj pre mňa je Havran srdcovka. A ďakujem za tip. :)

      Odstrániť
  2. Tiež čítam poéziu pomenej, samozrejme v škole som čítala ukážky či zbierky niektorých autorov mimo iných tiež Nox et Solitudo od Kraska. Nedávno som prečítala zbierku Teraz od našej regionálnej autorky Marty Haradjovej, k nej som sa dostala vďaka akcii v knižnici.
    Doma mám niekoľko zbierok básní, väčšinou málo známe. Nedávno mi pribudla aj tvoja zbierka a už sa na ňu teším.
    Avšak k čítaniu poézie musím mať náladu, napríklad pár básní pred spaním a podobne, nie hocikedy a hocikde ako to mám o prózy.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!