piatok, 13. januára 2017

Prečo podporovať (slovenských) začínajúcich autorov?

on  with 1 comment 
In ,  
Zdroj: weheartit.com
Knižný trh je preplnený neskutočným množstvom kníh. Niektoré sú viac kvalitné, niektoré naopak menej. Kvôli tomu množstvu kníh je pre začínajúcich autorov ťažké presadiť sa. Je ťažké dostať knihu do povedomia pre väčšinu čitateľov. Pokiaľ teda nezačínate v nejakom veľkom vydavateľstve, ako je napríklad Ikar či Slovart. Aj keď si myslím, že ľudia sa nepúšťajú tak radi do prvotiny nejakého začínajúceho autora, lebo si radšej kúpia niečo od autora, ktorého poznajú. Aspoň to si myslím.


Keď však vydávate v menšom vydavateľstve, je to pomerne trochu iné. Pretože sa ťažšie dostávajú autori do povedomia širokej verejnosti. Samozrejme, že niekto netúži po tom, aby sa tak stalo, ale myslím, že propagovať svoju tvorbu a rozširovať to je správne a potrebné, pokiaľ to človek sám chce. Ja osobne túžim po tom, aby sa moja kniha dostala do povedomia širšej verejnosti (a verím že s Art Floyd sa to podarí :)). Nechápte ma zle, nechcem byť neviem ako slávna, ale chcem, aby o tej knihe ľudia vedeli. Samozrejme na autorovi závisí ako bude propagovať svoju knihu. A prečo by si čitateľ mal kúpiť jeho knihu, keď ho zaujme?

Pretože autor si na knihe dal veľa práce. Dal si veľa práce na jej propagácii, na všetkom do tej miery, aby so svojím dielom bol spokojný. A pokiaľ sa nájde čitateľ, ktorého jeho dielo zaujme, je to veľmi potešujúce. Ale ak si ten čitateľ nakoniec povie, že si knihu nekúpi len preto, že to je autorova prvotina, okamžite to odsúdi, že to nie je dobré, tak podľa mňa často prichádza o fakt dobré knihy.

Prečítala som prvotinu Evy Molíkovej (českej začínajúcej autorky) Bez duše. A na to, že to je prvotina ma veľmi potešila a prekvapila. Priznám sa, že som asi aj ja bola taká skeptická voči začínajúcim autorom, ale čím viac začínam čítať tých slovenských (a nie len začínajúcich) tak tým viac začínam tvrdiť, že netreba knihu odsúdiť len na základe toho, že to je prvá a že to je od slovenského autora. Aj ja som si myslela, že slovenská literatúra sa skladá len z "evitoviek", ktoré ma nikdy nebavili. Z omylu ma vyviedla nie len kniha od Miroslavy Varáčkovej, ale aj kniha od začínajúcej autorky Viktórie Drgoncovej.

A keď vás kniha autora zaujme, vykašlite sa na to, že je začínajúci a slovenský autor. A tá kniha nemusí byť hneď vyslovene dokonale napísaná kniha, ale nie vždy musí byť prvá kniha, alebo kniha od slovenského autora, hneď brak. Pomyslite i na to, že na knižnom trhu je ťažké sa uchytiť. A keď sa vám niečo zapáčilo, tak dajte autorovi vedieť, že máte záujem.

S tým súvisí aj to, že pre každého autora je veľmi cenná spätná väzba, ktorú dostáva od čitateľa. To, že niekto autorovi napíše, že sa mu kniha páčila je to najcennejšie. Alebo aj keby napísal čo sa mu nepáčilo a napríklad by niečo opravil a podobne, aj to veľmi pomôže, poteší, zahreje. Osobne keď som si prečítala pozitívnu reakciu na moju knižku na Facebooku, skoro som vyskočila z kože a vytešovala som sa z toho asi tak tri hodiny.

A to nemusím hovoriť, že je ťažšie uchytiť sa s poéziou. Ale i tak som rada, že som do toho šla. Teším sa i z mála.

V tejto chvíli dúfam, že som článkom povedala to, čo som mienila, že bude dávať zmysel a že ste si z neho možno niečo vzali. Takže na záver taká prosba: za všetkých autorov vás prosím, aby ste neodsudzovali knihu, alebo autora hneď podľa toho, či je kniha jeho prvá, alebo či je autor zo Slovenska či z Trantárie. :)

A keď chcete sledovať niektorých slovenských autorov (začínajúcich aj tých už rozbehnutých), tak rozhodne sledujte môj projekt PODPORUJME SLOVENSKÝCH AUTOROV! :)
Share:

1 komentár:

  1. Myslím, že si to napísala veľmi dobre. Tiež som ešte stále trochu skeptická voči prvotinám autorov, no na druhej strane som už narazila aj na mnoho dobrých debutov a je naozaj vhodné dať im šancu :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)