5 mojich písacích pravidiel

Uvažovala som nad tým, čo vám o svojom písaní porozprávať a čo by vás azda mohlo inšpirovať. A tak mi napadlo, že zhrniem svojich päť pravidiel pri písaní. Sú to skutočne veci, ktoré keď neurobím, cítim sa dosť zle a potrebujem to všetko mať na poriadku. Možno vás to skutočne inšpiruje, alebo sa v tom nájdete. Niektoré pravidlá som robila skôr, iné som si zaužívala až neskôr. 

1. Pravidelnosť

Toto pravidlo som si osvojila minulý rok koncom novembra/začiatkom decembra. Raz som čítala článok o tipoch pre písanie a bolo tam, že je dobré mať nejakú pravidelnosť. A tak odvtedy píšem každý deň pravidelne tristo slov. Skrátka každý deň musím písať. A keď v nejaký deň nepíšem, som z toho pomerne vykoľajená a cítim sa tak nepokojne. Priznám sa, že predtým som písala raz za týždeň, niekedy dokonca raz za mesiac a to len preto, lebo som stále prokrastinovala. Tento zdanlivo obyčajný tip od blogerky ma fakt nakopol a teraz vám môžem vrelo odporučiť toto pravidlo pravidelnosti. Pretože nie len že sa zbavíte prokrastinácie, ale zlepší sa vám aj štýl a celkovo vám to len prospeje a bude to vidno i na tom, čo píšete. Teda aspoň ja to vidím. 

2. Musím vedieť, čo idem písať

Akonáhle sadnem za počítač a otvorím súbor s knihou či poviedkou, musím vedieť, ako budem pokračovať, akú myšlienku začínam, alebo v čom vlastne pokračujem. Ono je to v podstate divne povedané, ale skrátka musím si určiť, čo chcem v daný deň napísať a akú myšlienku chcem dnes vyjadriť. Vždy si sadnem za počítač a poviem si: "Tak, dnes musím napísať dôležitú pasáž zo Silvestra roku 2011 a potom môžem začať o tom, ako začala ďalšia etapa v živote." Napríklad. A tohoto sa držím. 

3. Prečítať po sebe včerajšok

Súvisí to aj s druhým pravidlom. Keď začínam písať, musím si po sebe prečítať to, čo som napísala včera. Tak budem vedieť dobre naviazať na to, čo som napísala. Zároveň si to takto po sebe upravujem a vždy je čo upravovať, takže sa pozriem, či tam nemám chyby, alebo či by nebolo treba nejaké slovo vymeniť za iné, či je dobrý slovosled vety a podobne. A bez toho sa nepohnem ďalej. 

4. Dokončiť myšlienku

Nemôžem skončiť s písaním bez toho, aby som dokončila myšlienku, ktorú som začala. Nemusí ísť presne o kapitolu, ale ak mám rozpísanú v tej kapitole nejakú myšlienku, tak ju musím aj dokončiť. Neviem si predstaviť, že by som skončila uprostred vety, či uprostred nejakej súvislej myšlienky. Keď si k tomu sadnem na druhý deň, tak by som už stratila niť a nemusela by som tú myšlienku dokončiť tak, ako som chcela včera. Nemám príliš dobrú pamäť a tak by to bolo ako hľadať ihlu v kope sena. Takže vždy, aj keď sa ponáhľate, dokončite myšlienku, inak to nikdy nenapíšete tak, ako by ste chceli. 

5. Zálohovať, zálohovať a ešte raz zálohovať

Vždy hovorím, že každej technike môže niekedy "prepnúť". Či už máte starší notebook ako ja, alebo novučičký počítač. To je fuk. Vždy si buďte istí, že sa vášmu dielu nič nestane a že si ho zachováte aj keď sa vám napríklad pokazí počítač. Ja si knihu vždy po dennom dopísaní ukladám na kľúč a som si aspoň istá, že sa tomu nič nestane. A že nech sa čokoľvek udeje, tá kniha tam bude. S kľúčom nikam nechodím, takže je malá pravdepodobnosť, že by som ho stratila. Strážim ho ako oko v hlave. Ale vždy je dobré zálohovať si všetko na čom pracujete. Viem, že vám to len pomôže odbúrať od seba pocit, že by sa vám dielo mohlo vymazať. 

A to sú všetky moje pravidlá pri písaní. 
Máte aj vy nejaké takéto pravidlá/rituály? Inšpirovali vás tieto pravidlá? :) 

Komentáre

  1. Mám to podobně jak ty :) vlastně skoro stejně. Jen s tím zálohováním jsem asi dosáhla už nějakého stupně šílenství. Zálohuji totiž na flešku a ještě na externí disk :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež už rozmýšľala nad tým, že budem zálohovať ešte niekde. 😃

      Odstrániť
  2. Pravidelnost je hodně dobrý začátek. Aspoň pro mě byl - i když se to týká "jenom" článků na blog :) .

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že pravidelnosť celkovo prospieva. 😊

      Odstrániť
  3. Pěkně sepsáno, možná se i inspiruji

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Sú to naozaj dobré tipy, mala by som tiež začať písať pravidelnejšie, snáď sa k tomu teraz v letnom semestri dostanem viac, lebo v zimnom bolo všetko nové a tak som písala pomenej :-) Ten denný limit je tiež šikovný nápad :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Limit a pravidelnosť fakt len odporúčam. :)

      Odstrániť
  5. Skvělé typy, hlavně s tím zálohováním :) A já na prokrastinaci používám jedno rozšíření do Google Chrome, jmenuje se to Strick Worflow, které ti na 25 zablokuje sociální sítě, takže nemůžeš čučet na facebook twitter youutbe atd .... Je to skvělá věc, sama často zašnu, kolik toho dokážu za těch 25 napsat :) Když těch 25 minut uplyne, na 5 minut ti to pustí sociální sítě, a pak zase na 25 minut vypne. Když to takhle udělá 3x, pak máš přestávku 15 minut. Samozřejmě mám vedle na liště otevřené Nastavení, abych to v případě potřeby mohla deaktivovat :D Ale je to šikovná věcička :)
    Zápisník spisovatelky

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Keď som sa od teba prvýkrát dozvedel, že máš za deň minimálnu kvótu 300 slov, začal som to dodržiavať aj ja. V podstate nie je vôbec ťažké limit prekonať. Ide skôr o psychologický jav, že som nútený sadnúť si k tomu a "pracovať". Problém je len vtedy, keď dokončím poviedku a nemám ďalší nápad. No aj vtedy sa písať dá. O hocičom! Napríklad opisujem ako je vonku, ako sa cítim... Trénujem.
    Pravidlá 3, 4 a 5 dodržiavam tiež. Väčšinou si diela zálohujem na nejaké cloudové úložisko. Mám to tak rozdelené, že články a básničky na Google Drive a poviedky a väčšie diela na OneDrive. :-D Neviem prečo.
    S pravidlom číslo 2 by som vedel polemizovať. Častokrát, hlavne keď začínam s niečím novým, nemám predstavu, k čomu chcem dospieť, iba píšem a ono sa to postupne samo formuje. No akonáhle táto náhla múza zmizne, potrebujem si aj ja určiť, akým smerom sa má príbeh uberať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, ono to pravidlo číslo dva je skôr keď už máš niečo rozpísané a píšeš to trvalejšie a už máš vlastne predurčený nejaký dej

      Odstrániť
  7. Myslím, že pravidelnosť je presne to, čo mi chýba a mala by som si to osvojiť. Ďakujem za dobré rady! Ďalšia vec, pre mňa asi najťažšia, je rozhodnúť sa čo presne idem písať. Mám viacero rozpísaných vecí a nikdy sa neviem rozhodnúť, v čom idem práve pokračovať.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!