Večná (ne)spisovateľská dilema

Zdroj: www.weheartit.com
V poslednom čase musím neustále uvažovať nad jednou záležitosťou. A tou je: kedy vlastne o sebe môže človek povedať, že je spisovateľom? Tak mi to stále koluje v hlave spolu s tým, ako môžu niektorí o sebe tvrdiť, že sú niečo viac akonáhle vydajú knihu. Ja osobne sa nepovažujem za niečo viac, stále som to ja tá stará dobrá (o dobrej by sa dalo občas polemizovať, ale je to zaužívané slovné spojenie, takže si to nevšímajme) Elizabeth. Občas som niekde uviedla slovo "spisovateľka" napríklad na starom blogu, keď som začínala rubriku "Zápisník spisovateľky". Ale mám na toto celé svoj názor, tak som sa rozhodla, že keď to mám v posledných dňoch v mysli, rozpíšem sa o tom.

Mnohí môžu tvrdiť, že spisovateľom sa človek stáva až keď je zbehlý vo vydávaní a písaní knižiek. Okej, spisovateľ je predsa len takisto práca. Ja tiež tvrdím, že chcem byť takýmto druhom spisovateľky. Takisto si môžete povedať, že aj keď som vydala knihu (poézie, nezabudnime na to), nie som ešte spisovateľkou. Tou profesionálnou nie. Netvrdím to o sebe. 

Musím však povedať, že si myslím, že spisovateľom sa človek nestáva len vtedy, ak je zbehlý vo vydávaní kníh, či vtedy, keď vydal svoju prvú knihu. Podľa mňa sa spisovateľom stáva človek v tom momente, keď si povie, že sa písaniu chce dlhodobo, seriózne venovať, baví ho to a napĺňa. Trávi tým svoj voľný čas a je stotožnený s tým, že raz to bude jeho prácou. Takže môžeme si určiť dva druhy spisovateľa. Ten, ktorý je profesionál, robí to ako povolanie a ten, ktorý písanie berie ako seriózne hobby a budúce povolanie - v podstate amatérsky spisovateľ. 

Myslím, že takéto dva druhy sú známe, ale bohužiaľ ma mrzí, že ten amatérsky spisovateľ sa neoznačuje v spoločnosti ako spisovateľ, ale skôr len ako niekto, koho baví písať. A toto slovné spojenie vo mne evokuje len nejaké chvíľkové hobby. A ak takýto človek o sebe napíše, že je spisovateľ, je odsúdený s tým, že o sebe tvrdí niečo viac než je. Možno nevydal knihu, alebo aj vydal, no neživí sa tým, ale proste nemá nárok na označenie "spisovateľ". Prečo?

Ja som nad týmto uvažovala už aj včera, pretože mi prišiel darček od mojich rodičov, ktorí mi darovali hrnček, ktorého motív som si navrhla sama. Dala som tam veci, ktoré ma charakterizujú. Plus som tam doplnila nápis "Writer" čo teda znamená spisovateľ. Hodiny pred tým a po tom, čo som zverejnila fotku hrnčeka na Facebooku a Instagrame, som uvažovala, či to zas niekto nevezme ako to, že označujem samu seba za niečo viac, než som. A pritom to tak nie je, len si skrátka myslím, že človek, ktorý sa dlhodobo venuje písaniu sa tiež môže označiť za spisovateľa. 

Viem, že so mnou asi veľa ľudí nebude súhlasiť, ale toto je skrátka môj názor. Uvažujte však o tom: prečo by mal byť človek, ktorého písanie baví a venuje sa tomu s plným nasadením takmer rovnako ako ten, čo sa tým živí, označovaný ako niečo menej? Chápem, že profesia spisovateľa je vážna, seriózna vec, ale keď ten "neprofesiál" spisovateľ venuje písaniu rovnako dôležité miesto vo svojom živote, prečo by nemal nárok aj on na toto označenie tak ako profesionál? 

Asi so mnou skutočne budete viac nesúhlasiť, ale potrebovala som vyjadriť svoj názor a ukázať vám, že netvrdím o sebe, že som čosi viac. Ak by to tak bolo, tak by som tento článok nenapísala a o zvyšku knižnej scény by som tvrdila, že je to nič, "póvl". A to rozhodne netvrdím. :) 

Pokiaľ máte chuť vyjadriť svoj názor, pokojne môžete a ak ma nechcete ukameňovať, pokojne píšte. :D (To ja len tak pre istotu.)

Komentáre

  1. Já myslím, že člověk se může označit jak chce. Já bych asi o sobě řekla, že jsem autor toho a toho díla. Slovo spisovatel mi připadá dost obecné, je to prostě každý, kdo něco spisuje :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Prečo by sme ťa kameňovali za tvoj názor? Poznáš blog spisovatelova bible? Ja ho mám veľmi rada a niekde v príspevkoch som videla citát, že ak niekto píše cielene (príbeh, poéziu a pod.) je spisovateľ. Veľmi sa mi táto myšlienka páči...
    PS: Prečo by sme si mali myslieť, že si niečo viac, ak sa označíš za spisovateľku? Mám pocit, že tento článok je tak trochu obhajoba a popravde nerozumiem z akého dôvodu...


    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno máš pravdu, že je tento článok trochu obhajobou, pretože už som pár krát cítila, že si o mne niekto myslel, že o sebe tvrdím niečo také ako že som niečo viac. A hoci som to tak nemienila, asi to tak vyznelo.

      Odstrániť
  3. Ja rozlišujem 2 druhy autorov. 1. je remeselník, taký ktorý napíše rok čo rok nejakú knihu, ktorá sa predáva, napr. niekto ako Stephan King. A 2. je pre mňa ten skutočný autor, "pán spisovateľ", ktorí napíše možno len jeden text, ktorí ale zmení pohľad na literatúru a pohne myslením ľudí. Napr. náš Krasko má na konte len 2 zbierky a úplne to stačí k tomu, aby sme ho považovali za vedúceho predstaviteľa moderny.

    Takže na jednej strane oddeľujem jeden typ autorov od tých druhých, ale to neznamená, že by som si myslela, že sa povyšuješ. Ani v lit. teórii nenájdeš rovnakú definíciu autora. Ale najlepšie asi je, keď ťa na spisovateľa povýši niekto zvonka. Nejaký tvoj čitateľ.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je pravda, že keď niekto zvonka povýši autora, je to veľmi potešujúce, vždy.

      Odstrániť
  4. Já se považuji za autora, protože píšu, fotím, maluji, tvořím. A sloo autor to krásně shrnuje.
    A nemyslím si, že je zlé o sobě říct - jsem spisovatel, malíř fotograf, autor nebo cokoliv.
    Zvýše zmínených nejde nikdo z nich pořádně definovat. Neexistuje jedna definice. Neexistuje správná definice. A o tom to je. To je ta svoboda :)
    A ten hrníček je moc pěkný! :))

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Pekne si to zhrnula a ja súhlasím. Patrím do skupiny amatérskych spisovateľov, ked to tak môžem povedať :-) Skrátka ma baví písať, hoci momentálne mám od dlhších textov mierne pokoj. Ale napríklad na verejnosti si nedovolím povedať, že som spisovateľka, pretože ľudia vždy reagujú tak trochu prehnane (A čo si už vydala?). Takže záleží veľmi aj od publika a okolia, myslím, že čitatelia a tí čo píšu to berú trošku inak než úplný laici v obore :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja som mala dávnejšie podobnú dilemu (že či sú vlastne spisovateľmi aj takí, ktorí nikdy nič nevydali), no napokon som o tom prestala uvažovať. Som iba autorka. To je podľa mňa dosť výstižné a zatiaľ mi to stačí. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, myslím, že "autor" to celkom vystihuje. Nie je to vyslovene ani amatér, ani profesionál. :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!