Netreba hádzať všetky YA knihy do jedného vreca

Dnešná young adult literatúra nie je v očiach tých starších veľmi obľúbená. Pretože, priznajme si, väčšina YA je na jedno kopyto. Podobné formy zápletky, trochu naivnej romance a podobne. Ja sama klasické young adult veľmi nemusím, je len málo kníh, ktoré ma fakt dostali a zaujali. Väčšina mi príde ako cez "kopírák". To je obdobne aj u YA fantasy, no tam je mojich obľúbencov o čosi viac ako u klasickej. 

Rozhodla som sa vám však dnes napísať o troch knihách, ktoré patria do tohto žánru a sú práve tie výnimky, kvôli ktorým netreba všetky YA hádzať do jedného vreca. Ešte mám pár ďalších kníh podobného žánru, avšak tieto tri, ktoré vám dnes predstavím, ma natoľko zaujali, že ich nepovažujem za "len tak nejaké" knihy. 

Jednu z nich určite poznáte - na starom blogu som ju niekoľko krát spomínala. Nie je to nič iné len Charlieho malé tajomstvá od Stephena Chboskyho. Táto kniha patrí medzi moje TOP, je jedna z tých fakt najviac obľúbených. Môžem ju čítať aj tisíc krát. Stále ma bude baviť a vždy v nej viem nájsť nejakú novú myšlienku. Príbeh je o Charliem, ktorý je veľmi milý, citlivý pätnásť-ročný chlapec, ktorý prvý krát nastupuje na strednú školu. Je iný než ostatní, no iný tým krásnym spôsobom. Miluje knihy, dobrú hudbu. Zoznámi sa s Patrickom a so Sam. Do nej sa aj zamiluje. Celá kniha je teda o tom, ako Charlie preciťuje lásku, starosti i radosti svojho života. Je tam neskutočne veľa krásnych myšlienok, ktoré vám veľa dajú. Keby som mala pätnásť a čítala túto knihu, zmenila by mi život. Charlieho, Sam i Patricka si hneď obľúbite, no ja som mala najradšej Charlieho, pretože mi je veľmi podobný. 

Druhou knihou je Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru od Benjamina Alire Sáenza. Toto je zase trochu iná kniha. Pohráva sa s LGBT tématikou. Možno práve preto je výnimočná, i keď na knižnom trhu je niekoľko ďalších tematicky podobných kníh, ale ja som ich veľa neprečítala, preto pre mňa je výnimočná. Je to príbeh o dvoch chlapcoch (takisto v pätnástich rokoch) Arim a Dantem, ktorí sa spoznajú na plavárni. Dante naučí Ariho plávať a tým sa akoby začne ich priateľstvo, ktoré cez rôzne prekážky, je schopné vydržať čokoľvek. Kniha krásne opisuje, ako sa obaja chlapci menia a stávajú sa pomaly dospelými. Znovu je v nej niekoľko krásnych myšlienok, ktoré vás donútia uvažovať a nakoniec zistíte, že sú tak pravdivé. Ari a Dante sa stanú vašimi priateľmi až máte pocit, že sú skutoční. 

Tretia kniha je v mojej knižnici novinka, pretože som ju v piatok dostala na recenziu, ktorú napíšem na starý blog. Knihu som stihla prečítať na jeden záťah. Je to: Všetky skvelé miesta od Jennifer Nivenovej. Táto kniha sa dostala na popredné priečky mojich najobľúbenejších kníh. Je to o Finchovi, ktorý stojí na rímse školskej zvonice a pohráva sa s myšlienkou, že skočí. Zrazu sa tam však objaví Violet, ktorá, ako si Finch dovtedy myslel, nemá dôvod skočiť. No napriek tomu tam bola. Tým začína ich priateľstvo, ktoré nič neohrozí. Z Fincha, ktorý najprv nemal ani jeden poriadny dôvod žiť, sa stáva chlapec, ktorý chce žiť už len pre to, lebo sa naňho Violet usmiala. Táto kniha ma dostala najmä preto, že Finch je mi strašne, ale strašne podobný. Tak veľa krát som mala pocit, že mi asi autorka čítala myšlienky a inšpirovala sa nimi pri tvorbe jeho postavy. Rád zbiera fakty o samovraždách, bojí sa, že nemôže byť milovaný, lebo by dotyčného zničil... proste je veľmi podobný mne. Je tam celá kopa myšlienok, zároveň sú tam spojitosti s knihami a písaním. A to ja milujem

Všetky tieto tri knihy majú čestné miesto v mojej knižnici a pokiaľ nemusíte klasickú young adult, tak rozhodne siahnite po týchto troch knihách, lebo si myslím, že nebudete ľutovať. Všetky sa dobre čítajú a sú veľmi pekné, ľahké, no emotívne veľmi silné a bohaté na myšlienky. 

Týmto článkom teda tak trochu spúšťam rubriku "Knihy" na tomto blogu. Odteraz sa tu môžete stretnúť s podobnými knižnými tipmi. Keďže sa chcem na knihy zameriavať len občas, bude to tak raz - dva krát do mesiaca. 

Napíšte, aké knihy by ste vy určili ako najlepšie z YA a aký názor máte na dnešnú YA literatúru. Rada si prečítam vaše komentáre. :)
Pekný deň,
Elizabeth

Komentáre

  1. Dobre, tak ja to skúsim s "Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru". Charlieho malé tajomstvá ma nezaujali, mala som pocit, že to bol kokteil vecí, ktoré poznám z iných textov, lepších.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Priznávam, že ani jednu z kníh som nečítala, ale poznám ich z recenzií. Ja YA čítam celkom rada, pokiaľ je to spojené s fantasy :-) Je fajn, že si napísala tento článok a ukázala si príklady netypických YA kníh :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Teším sa za každý váš komentár, preto som vám neskutočne vďačná. :)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aj slovenská prvotina môže byť kvalitná!

6 vecí, ktoré ma na blogoch dokážu odradiť

Môj hendikep: ako sa ja pozerám na svet?